=Woensdag, 7 februari 2018; vervolg=
Er
reed
een
speciale
pendelbus
vanuit
het
vliegveld
naar
de
haven.
Het
is
een
dagelijkse
dienst
met
meerdere
vertrektijden.
De
lange
tunnels
vielen
ons
direct
op.
Wij
praten
in
Nederland
over
onze
ervaringen
met
tunnelbouw,
maar
het
is
niets
vergeleken
met
de Noorse kennis.
We
stapten
uit
bij
een
hoog
terminalgebouw.
Daarachter
lag
ons
schip.
We
meldden
ons
bij
een
balie
waar
we
onze
bagage
konden
inschepen.
Tevens
kregen
we
een
soort
creditkaart
dat
we
aan
boord
kunnen
gebruiken
om
betalingen
te
doen.
Het
werd
ook
gebruikt
om
je
aan
of
af
te
melden
bij
het
betreden
of
verlaten
van
het
schip.
We
hadden
nog
enkele
uren
voor
we
aan
boord
mochten
gaan
en
we
gebruikten
die
tijd
om
het
stadje
BERGEN
te
bekijken.
We
zochten
de
oude
houten
huizen
op.
Een
gezellige
stad
waar
je
nog
kunt
parkeren
zonder
betaalautomaat.
Op
een
gegeven
moment
kwamen
met
lloeiende
sirenes
brandweerwagens
het
centrum
binnenrijden.
Het
viel
me
al
op
dat
bij
een
bouwplaats
mensen
rustig
naar
buiten
liepen
en
bij
elkaar
gingen
staan.
Een
man
en
een
vrouw
liepen
wat
zenuwachtig
rondom
het
gebouw.
Blijkbaar
was
er
een
brandalarm
afgegaan.
Gelukkig
zagen
we
de
brandweer
na
een
half
uur
weggaan.
Ondertussen
liepen
we
rond
en
kwamen
in
mooie
straten
terecht.
We
moesten
wel
wennen
aan
ijs
op
de
straten.
Je gleed makkelijk uit.
Op
de
aangegeven
tijd
mochten
we
aan
boord
van
de
NORDLYS
gaan.
Onze
koffers
stonden
netjes
naast
de
deur
van
onze
hut
nummer
544
op
dek
vijf.
Een
ideale
plek
aan
boord
vlak
naast
de
traphal.
Via
de
trap
konden
we
naar
dek
4
waar
het
restaurant
en
het
winkeltje
lagen,
Via
dek
7
konden
we
op
het
achterdek
komen
of
naar
het
panoramadek
aan
de
voorkant
van
het
schip.
In
de
traphal
konden
we
ook
naar
buiten
op
dek
5
komen.
Via
dat
dek
kun
je
helemaal
rondom
het
schip
lopen
en de reddingssloepen bereiken.
Voor
het
avondeten
in
het
restaurant
was
je
in
ploegen
ingedeeld.
Wij
zaten
in
de
ploeg
twee
die
vanaf
20.00
uur
kon
gaan
eten.
De
tafels
waren
gereserveerd
en
wij
dineerden
de
komende
twaalf
dagen
samen
met
Klaas
en
Truus.
Een
gouden
stel,
We
hebben
tijdens
de
reis
heel
wat
afgelachen
maar
ook
serieuze
gesprekken gevoerd.
Na
het
eten
zijn
we
naar
dek
7
gelopen.
De
afvaart
zou
pas
tegen
22
uur
zijn.
De
zon
was
al
lang
onder
en
we
keken
of
we
al
NOORDERLICHT
konden
waarnemen.
Niet
natuurlijk,
We
moesten
nog
een
week
geduld
hebben
bleek
achteraf.
We
genoten
van
het
uitzicht
op
de
stad
BERGEN
met
allemaal
lichtjes van huizen, straatverlichting en auto’s.
Het
was
spannend
om
het
vertrek
af
te
wachten.
Hoe
zou
dat
gaan?
Op
de
kade
zie
je
activiteit
maar
het
schip
blijft
rustig
liggen.
De
scheepshoorn
gaat
drie
keer
af
en
nog
steeds
blijft
zij
stil
liggen.
Op
een
gegeven
moment
zie
je
dat
de
schroeven
gaan
draaien,
maar
nog
steeds
blijft
het
schip
liggen,
totdat
je
merkt
dat
het
naastgelegen
terminalgebouw
beweegt.
Langzaamaan
en
vrijwel
geluidloos
komt
het
schip
in
beweging.
De
stad
wordt
steeds
breder
en
de
huisjes
kleiner,
de
havenlichten
worden
schaarser.
Op
een
gegeven
moment
zie
je
ook
de
navigatieboeien
minder
worden
en
dan
besef
je
dat
je
op
een
schip
zit
met
alleen maar donkerte om je heen.
HOME
DAGBOEK
LANDKAARTEN
STADSNAMEN