=maandag 13, dinsdag 14 september 2021= Drie kwartier reizen bracht ons op een camping bij BAARLAND . Ruime opstelplaatsen en prachtig sanitair. De zon scheen uitbundig. We zitten op slechts 50 meter van de WESTERSCHELDE . Een dijk van zo’n 6 meter hoog ontneemt het directe zicht op het water. We zijn boven op de dijk gaan zitten waar blijkt dat er goede voorzieningen voor de toerist zijn aangebracht. Veel bankjes waarop je kunt gaan zitten en een goed zicht hebt op de voorbij varende schepen. Je ziet grote binnenvaart schepen die echter in het niet vallen bij de zeevarende containerschepen die in hetzelfde WESTERSCHELDE water varen. Helaas voeren deze schepen via de zuidoever, waardoor je ze bijna niet zag. Het was zeker 2 kilometer van ons af. Vanwege het mooie weer hebben we de hele middag op een bankje naar de schepen gekeken. In de avond zijn we gaan eten in een restaurant op de dijk. ’s Middags hebben we daar prima bitterballen gegeten. Het diner voldeed volledig aan onze verwachtingen. Lekkere maaltijden die leuk opgemaakt waren. Het bedienend personeel hebben we een fooi gegeven, want ze maken lange dagen. Het meisje bij wie we rond half tien in de avond afrekende zagen we ook ’s morgens al werken. Ze gaf aan dat ze graag werkte en daarmee een leuk inkomen kreeg. Dinsdag besloten we naar de monding van het KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND te rijden. Als we op de landkaart kijken moeten we daar het dichtst bij de scheepvaart route kunnen komen. Het is een rit langs de dijk van zo’n 17 kilometer lang. De wind komt uit het oosten en hebben we volop tegen. Gelukkig kun ja een weg nemen aan de voet van de dijk, zodat je enigszins beschermd bent. In het dorp HOEDEKENSKERKE werden we verrast door een spoorwegovergang en een treinstation met een gietijzeren overkapping. Wij kennen alleen een spoortrein vanaf ROOSENDAAL naar VLISSINGEN. Het bleek een museum stoomtrein te zijn. Helaas reed hij niet op deze dinsdag. Een honderd meter verderop stond een treinrestauratie wagon bovenop de dijk. De laatste kilometers waren behoorlijk zwaar, omdat hier de weg boven op de dijk liep en we volop tegenwind hadden. Het was bewolkt en de weersvoorspelling gaf aan dat het in de middag flink kon regenen. Tijdens de fietstocht van bijna 35 kilometer heen en weer hadden we goed zicht op eb. Bij het begin van onze route stond het water op haar hoogste punt, toen we thuiskwamen waren de kwelders droog gevallen en leek het op de WADDENZEE. In de treinrestauratiewagon hebben we lekkere tosti’s met café latte genomen. In de avond hebben we in plaats van warm eten een croissantje met fruit gegeten, terwijl we keken naar de persconferentie over het afschaffen van de anderhalve meter CORONA maatregel.
Zeeschepen gaan via de zuid oever Containers gaan heen en weer binnenvaart en zeeschepen Een spoorwegovergang langs de kust? een gietijzeren overkapping trein restauratie Zicht vanaf de restauratie wagon