=Woensdag, 04 juni 2014=
Vannacht
kwam
er
weer
een
flinke
regenbui
over,
gepaard
met
een
behoorlijke
harde
wind.
De
camping
ligt
aan
een
meer
en
wij
stonden
niet
meer
dan
een
meter
boven
waterniveau
en
circa
30
meter
van
de
waterrand.
We
zagen
de
soms
redelijk
hoge
golven
over
de
kade
heen
komen.
Als
we
vlak
aan
het
meer
hadden
gestaan
dan
zou
ik
niet
rustig
zijn
gaan
slapen.
Nu
gingen
we
ervan
uit
dat
de
campinggasten
aan
het
water
ons
wel
zouden
waarschuwen als er wateroverlast zou ontstaan.
Onze
reis
naar
de
rotstekeningen
in
het
PARCO
NAZIONALE
DELLE
INCISIONE
RUPESTRI
ging
over
de
lokale
binnenwegen.
De
reis
duurde
daardoor
te
lang,
waardoor
we
besloten
om
verder
te
gaan
via
de
strade
statali.
De
bewegwijzering
in
het
dorp
CAPO
DI
PONTE
was
goed.
We
kwamen
aan
bij
een
kleine
parkeerplaats
naast
een
boerderij.
Via
een
smal
pad
bereikten
we
de
ingang
van
de
bezienswaardigheid.
We
konden
het
ook
op
het
geluid
doen,
want
er
waren
hele
hordes schoolkinderen op excursie in het park.
Dat
zie
je
erg
veel
in
Italië,
kinderen
van
10-12
jaar
oud
in
klasverband
met
de
meester
of
juffrouw
in
een
cultureel
of
historisch
belangrijke
locatie.
Opvallend
is
de
gedisciplineerdheid
van
de
kinderen,
ze
luisteren
goed,
blijven
twee
aan
twee
in
de
rij,
halen
onderling
niet
veel
kattenkwaad
uit.
In
alle
gevallen
zie
je
ook
hulpouders
meelopen,
meestal
wat
er
achteraan
hobbelend.
De
kassier
was
een
vriendelijke
man
die
op
een
plattegrond
aangaf
hoe
we
het
beste
konden
lopen
en
waar
de
mooiste
plekjes
van het park waren.
Bij
de
eerste
rotstekening
moesten
we
even
turen
waar
we
de
tekeningen
konden
zien.
Ze
zijn
enkele
millimeters
in
het
rotsoppervlak
geslagen,
waardoor
je
strijklicht
nodig
hebt
om
ze
te
zien.
Weet
je
eenmaal
hoe
je
moet
kijken,
dan
zie
je
inderdaad
de
meest
opmerkelijke
tekeningen.
Later
zagen
we
op
een
video
dat
het
onderzoek
naar
de
tekeningen
gedaan
werd
door
er
een
smeerseltje
op
aan
te
brengen.
Deze
contouren
werden
vervolgens
overgetrokken
met
een
potlood.
Op
die
manier
zie
je
wel
10
keer
zoveel
plaatjes
als met het blote oog.
De
rotsen
zelf
zijn
opmerkelijk
vlak.
Een
man
die
toezicht
hield
legde
uit
dat
deze
rotsen
waren
geslepen
door
de
gletsjers
van
de
laatste
ijstijd.
De
slijpsporen
daarvan
zag
je
als
evenwijdige
strepen
op
het
oppervlak
van
het
gesteente.
Wat
men
op
borden
uitlegt
is
dat
de
structuur
van
die
plaatjes
ook
zichtbaar
zijn
in
Scandinavië,
Groot
Brittannië
en
grote
delen
van
oost
Europa.
Men
moet
in
die
tijd
verder
gereisd
hebben
dan
we
ons
kunnen
voorstellen,
anders
zouden
dit
soort
verbanden
niet
zo
met
elkaar
overeenkomen.
Marja
vroeg
of
deze
tekeningen
werden
aangetast
door
de
luchtverontreiniging.
De
toezichthouder
legde
uit
dat
deze
gravures
al
vele
duizenden
jaren
bestaan
en
dat
de
slijtage
minimaal
is.
Sinds
eind
vorige
eeuw
zag
men
wel
dat
de
rots
zwart
werd.
Men
kwam
er
na
studie
achter
dat
dit
een
soort
alg
was.
Met
een
speciaal
middel
werd
dit
alg
weg
gewassen,
maar
na
enige
tijd
merkte
men
dat
de
rots
door
het
wassen
wit
ging
uitslaan.
Men
onderzoekt
nu
waardoor
dit
ontstaat.
Ook
heeft
men
last
van
barsten
in
het
materiaal, waardoor er stukken steen uitbrokkelen.
Na
het
bezoek
aan
het
openluchtpark
ging
onze
tocht
naar
de
overkant
van
het
dorp.
Daar
lag
een
museum
en
er
stond
een
opmerkelijke
kerk
op
de
bergwand.
Het
museum
was
goed
bewegwijzerd,
alleen
het
einde
geven
ze
niet
aan,
waardoor
we
het
oude
dorp
binnenreden.
We
konden
het
museum
niet
vinden
en
zetten
onze
auto
op
een
parkeerplaats.
Dan
zouden
we
lopend
het
museum
opzoeken.
Nadat
we
waren
uitgestapt
zagen
we
aan
borden
op
de
gevel
dat
we
tegenover
het
museum stonden.