=Dinsdag, 10 juni 2014=
In
tegenstelling
tot
de
verwachting
was
het
vannacht
niet
drie
graden
doch
twaalf
graden.
Alle
jassen
die
we
over
ons
heen
hadden
getrokken
maakten
het
bloedheet.
Het
ontbijt
had
tegenslag
doordat
onze
gasfles
op
raakte.
Een
beetje
sneller
dan
verwacht
met
ons
dagelijkse
eitje
en
een
potje
thee.
Thee
gezet
met
ons
net
nieuw
gekochte
elektrisch
Italiaanse
espresso
koffiezetapparaat.
Tegen
elf
uur
vertrokken
we
naar
COURMAYEUR
waar
naar
verwachting een kabelbaan liep.
Op
onze
landkaart
OSMAND
zagen
we
het
beginpunt.
Dit
aan
Truus
verteld
en
de
reis
kon
beginnen.
Op
de
aangekomen
plek
was
wel
een
gesloten
kabelbaan.
Op
de
kaart
de
volgende
baan
gezocht.
Die
lag
een
paar
kilometer
noordelijker.
Via
Truus
kwamen
we
op
een
rotonde
terecht
waar
ook
de
Carabinieri
een
verkeerscontrole
hield.
Van
schrik
misten
we
de
afslag
en
reden
verkeerd.
Weg
teruggevonden
en
weer
langs
de
Carabinieri.
De
rotonde
was
echter
klein
en
we
konden
de
scherpe
bocht
niet
nemen, vandaar de rotonde 360 graden nemen.
Wederom
langs
de
carabinieri
die
nu
aangaf
dat
we
sneller
door
moesten
rijden.
Bij
de
kabelbaan
aangekomen
bleek
ook
die
gesloten
te
zijn.
Via
ons
reisboek
zochten
we
het
precieze
beginpunt
van
een
kabelbaan
op.
Die
zou
moeten
liggen
in
het
vijf
kilometer
noordelijker
gelegen
ENTREVE
.
Daar
aangekomen
reden
we
bijna
de
parkeerplaats
voorbij.
Het
was
precies
in
een
haarspeldbocht.
Je
kunt
er
voor
drie
euro
een
hele
dag
staan.
Ernaast
liggen
restaurants
en
bij
één daarvan bestelden we een sandwich met cappuccino.
We
hadden
net
besteld
toen
de
kassa
van
de
kabelbaan
openging.
Marja
ging
direct
kaartjes
kopen
terwijl
ik
met
de
mevrouw
zou
afrekenen.
De
man
die
de
kaartjes
verkocht
vroeg
of
Marja
het
niet
te
koud
zou
krijgen
op
het
tweede
deel
van
de
route.
Ook
gaf
hij
aan
dat
de
gondel
binnen
vijftien
minuten
zou
vertrekken,
waarop
we
tegen
de
mevrouw
zeiden
dat
we
maar
een
kwartier
de
tijd
hadden.
Ze
maakte
direct
de
bestelling
klaar
en
kwam
het
brengen
met
twee
lunchpakketzakjes erbij, zodat we het onderweg konden eten. Een lieve dame.
De
route
zou
uit
twee
gedeelten
bestaan.
Halverwege
moesten
we
overstappen
in
een
andere
gondel.
De
eerste
etappe
ging
steil
omhoog
en
je
zag
onder
je
de
afgronden
dieper
worden.
Al
snel
zit
je
een
paar
honderd
meter
hoger.
Het
uitzicht
was
adembenemend.
De
route
van
LE
PALUD
op
1370
meter
hoogte,
naar
PAVILLON
DU
MONT
FRÉTY
op
2173
meter
overbrug
je
met
gemak.
Halverwege
staat
een
ondersteuningsmast
en
als
je
die
passeert
dan verandert de stijgsnelheid plotseling en gaat de gondel hevig slingeren.
Dat
hoort
zo
maar
geeft
geen
enkel
gevaar.
De
temperatuur
op
de
eerste
halte
is
aangenaam.
De
vervolg
gondel
vertrekt
binnen
vijf
minuten
dus
weinig
tijd
om
rond
te
kijken.
Dat
kan
overigens
wel
als
je
dat
wilt.
Dan
neem
je
één
van
de
volgende
ritten.
De
rit
van
PAVILLON
DU
MONT
FRÉTY
naar
VECCHIO
RIFUGIO
TORINO
op
3335
meter
is
nog
spectaculairder.
Je
bent
dan
al
boven
de
sneeuwgrens
en
overal
om
je
heen
zie
je
gletsjers,
besneeuwde
bergtoppen en bovenal de piek van de MONT BLANC.
We
hebben
bijna
een
uur
rondgekeken
naar
het
indrukwekkende
landschap
boven
ons,
onder
ons
en
om
ons
heen.
Drie
kraaien
houden
schijngevechten
en
ééntje
probeerde
een
lichtbruine
vogel
te
pakken.
Door
allerlei
schijnbewegingen
en
door
harder
te
vliegen
kon
deze
laatste
ontsnappen.
Opvallend
waren
de
vele
vlinders
die
je
op
deze
hoogte
nog
ziet
fladderen.
Via
een
trap
van
tweehonderd
treden
kon
je
nog
een
verdieping
hoger
komen.
Een
hele
klim
want
er
zijn
geen
tussenliggende
platforms gemaakt. Alle treden loop je achter elkaar door naar boven.
Het
is
de
moeite
beslist
waard.
Een
geweldige
omgeving,
waar
je
weinig
woorden
aan
hoeft
te
besteden.
Vijftig
meter
boven
ons
zijn
ze
een
nieuw
kabelbaan
station
aan
het
maken.
Ongelofelijk
hoe
zij
al
die
machines
en
bouwmaterialen
naar
boven
weten
te
krijgen.
En
dan
moet
je
het
ook
nog
eens
in
elkaar
weten
te
zetten.
Ik
zou
daarvan
wel
eens
een
video
willen
zien.
Grote
graafmachines
staan
op
een
bergtop,
waarvan
het
plateau
even
groot
is
als
de
graafmachine. Twee meter naar rechts en hij stort omlaag.
Mensen
die
lopen
op
bouwcontructies
met
onder
hen
vijfhonderd
meter
afgrond,
mensen
die
op
de
kabels
van
de
kabelbaan
zitten
en
daar
werkzaamheden
uitvoeren.
Als
je
geen
hoogtevrees
hebt
dan
kun
je
hier
goed
geld
verdienen.
Op
een
gegeven
moment
komt
er
een
parapenter
vanuit
de
Franse
kant
over
de
top
van
de
Mont
Blanc
vliegen.
Je
gelooft
je
ogen
niet.
Dat
moet
toch
wel
een
bijzonder
gevoel
geven.
Overigens
hebben
we
de
top
van
de
Mont Blanc hooguit dertig minuten gezien. De rest van de tijd zat hij in de wolken.
We
daalden
weer
af
na
gesproken
te
hebben
met
twee
mannen
die
gepakt
en
bezakt
boven
kwamen.
Zij
waren
voor
hun
werk
op
weg
naar
de
top
van
de
DENTE
DEL
GIGANTE
op
4014
meter
hoogte.
Zij
zouden
in
een
tent
op
de
gletsjer
overnachten
en
dan
heel
vroeg
in
de
ochtend
op
weg
gaan.
Voor
de
middag
moesten
ze
klaar
zijn
want
dan
ging
het
stormen.
Op
de
PAVILLON
DU
MONT
FRÉTY
aangekomen
hebben
we
wat
gedronken
in
het
plaatselijke
restaurant.
Je
bent
hier
weer
onder
de
sneeuwgrens
en
dat
merk
je
door
de
fiks
hogere
temperatuur.
Vanaf
de
VALLEE
BLANCHE
zagen
we
donkere
wolken
op
ons
afkomen.
Omdat
de
zon
erop
stond
kon
het
zijn
dat
de
wolken
grijzer
waren
dan
in
werkelijkheid.
Beneden
in
het
dal
begon
het
te
onweren.
Het
was
drukkend
benauwd.
De
bui
kwam
een
uur
te
laat
want
we
hadden
dit
wel
willen
meemaken
bovenop
de
berg.
Toen
we
op
de
camping
aankwamen
bracht
de
eigenaar
onze
was.
Het
begon
te
regenen
en
omdat
we
er
niet
waren
hadden
ze
ons
wasgoed
van
de
lijn
gehaald,
zodat
het
bij
hem
verder
kon
drogen.
Dit
is
het
voordeel
van
een
kleine bergcamping. Daar heeft men oog voor zijn gasten.