=Donderdag, 27 september 2007=
Vannacht
heeft
het
flink
geonweerd
en
geregend.
Gelukkig
hoorde
Marja
het
aankomen,
zodat
ze
de
was
al
binnen
had
gehaald.
's
Ochtends
ontbeten
voor
de
camper
op
een
droog
stukje
waar
we
genoten
van
de
crackers,
jam,
thee
en
de
vertrekkende
campers.
Vandaag
hebben
we
gepland
om
naar
NAPELS
te
gaan
waar
we
gerichter
willen
gaan
kijken
dan
twee
jaar
geleden.
Het
station
ligt
honderd
meter
van
de
camping
af,
waar
de
treinbeambten
met
vier
man
sterk
ons
uitlegden
hoe
we
naar
de
treinen
moesten
lopen.
Ééntje
kwam
ons
helemaal
achterna
om
ons
te
vertellen
dat
het
treinkaartje
ook
geldig
was
voor
de
bus,
tram
en
metro
in
NAPOLI.
Heel
lieve
mensen
die
Italianen
en
het
openbaar
vervoer
is
spotgoedkoop.
Een
treinreis
van
drie
kwartier
plus
een
dagkaart
voor
het
openbaar
vervoer
kost
slechts
vier
en
een
halve
euro
per
persoon.
De
trein
of
liever
de
metro
was
bomvol
Italianen
en
toeristen,
er
hing
een
ontspannen
sfeer.
We
stapten
uit
op
het
station
GARIBALDI
dat
we
van
twee
jaar
geleden
nog kenden, zodat we snel onze weg wisten te vinden.
Voor
de
zekerheid
kochten
we
nog
een
stadsplattegrond,
zodat
we
weinig
tijd
zouden
verliezen
met
zoeken.
Na
wat
gerichte
omzwervingen
om
de
juiste
richting
te
kunnen
bepalen
kwamen
we
op
de
Via
Tribunali.
Als
je
die
straat
maar
blijft
aflopen
kom
je
langs
de
meest
belangrijke
bezienswaardigheden.
Het
is
een
straat
van
drie
meter
breed,
kaarsrecht
met
links
en
rechts
kleine
winkels
vol
luxe
elektronica,
kleren
en
voedsel.
Aan
één
kant
staan
de
auto's
geparkeerd,
zodat
de
overblijvende
ruimte
beschikbaar
is
voor
voetgangers, scooters, fietsen en auto's.
Het
is
er
bomvol
en
je
kijkt
je
ogen
uit,
zoveel
is
er
te
zien.
Op
elke
meter
gebeurt
er
wel
iets.
Tussen
al
die
vijf
verdiepingen
hoge
huizen
met
waslijnen
ertussen
doemt
plotseling
de
DUOMO
DI
NAPOLI
op.
Een
groot
wit
en
met
beelden
voorziene
kerkgevel.
Binnen
zie
je
een
rijk
gedecoreerd
interieur.
Op
een
bank
zaten
veel
meisjes
bij
elkaar
en
ik
ging
erachter
zitten
om
alles
in
mij
op
te
nemen.
De
meisjes
bleken
te
wachten
om
de
biecht
te
kunnen doen.
Hier
zit
de
biechtvader
niet
in
een
apart
hokje
en
verstopt
achter
gaas.
Hij
zit
in
een
soort
kast,
zwart
van
binnen
met
een
zwart
gordijn
en
met
een
zwart
habijt
aan.
Het
gevolg
is
dat
je
vanaf
een
afstand
alleen
het
hoofd
van
de
priester
ziet
omgeven
door
zwarte
kleuren.
Het
lijkt
net
of
dit
hoofd
geen
lichaam
heeft
en
los
zweeft
in
de
kast.
Ondanks
de
beroemde
naam
van
deze
duomo
vind
ik
de
duomo
in
POMPEÏ
toch
mooier.
We
vervolgden
onze
weg,
want
we
waren
op
zoek
naar
de
Dode
Christus
van
SAMMARTINO
in
de
CAPPELLA
SANSEVERO
.
Overigens
de
enige
kerk
waar
je
entree
moet
betalen. Het is de investering dubbel en dwars waard.
Ongelooflijk
hoe
men
zoiets
kan
maken,
de
lijkwade
uitgehouwen
in
steen
ligt
over
het
lichaam
gedrapeerd
en
wekt
de
indruk
van
doorschijnendheid.
Het
kussen
waarop
hij
ligt
straalt
de
veerkracht
uit
alsof
de
matras
zo
uit
de
winkel
komt.
Zelfs
bloedvaten
zijn
zichtbaar
in
het
in
marmer
uitgehouwen
lichaam.
Omdat
je
in
de
kapel
niet
mag
fotograferen
heb
ik
een
foto
vanaf
internet
gedownload.
Het
gebouw
zelf
levert
indrukwekkende
beelden
en
schilderijen
op
en
geheel
onverwacht
word
je
geconfronteerd
met
geprepareerde
menselijke
lichamen
waar
alle
bloedvaten
zichtbaar
zijn
gemaakt
met
behulp
van
een
in
de
aderen
gespoten
materiaal.
Dat
was
het
werk
van
de
achttiende eeuwse eigenaar van de kapel.
Na
gegeten
te
hebben
op
een
pleintje
zijn
we
doorgelopen
naar
het
MUSEO
ARCHEOLOGICO
NAZIONALE.
Een
Louvre
achtig
museum
waar
je
al
zwervend
vele
uren
kunt
doorbrengen.
Er
was
op
dat
moment
een
tijdelijke
tentoonstelling
van
ambersieraden
vanaf
de
zesde
eeuw
voor
Christus.
Met
eenvoudige
gereedschappen
konden
ze
toen
sieraden
maken
die
het
ook
nu
nog
in
een
winkel
goed
zouden
doen.
In
het
museum
zijn
veel
vondsten
van
POMPEÏ
verzameld
inclusief
Egyptische
beelden
die
in
die
tijd
door
handelsverkeer
in
Italië
terecht
kwamen.
Het
waren
sierelementen
voor
thuis, die na verloop van tijd door de Pompeiërs werden nagemaakt.
Indrukwekkend
vond
ik
de
STIER
VAN
FARNESE
(gedownload
vanaf
internet)
die
2200
jaar
geleden
is
gemaakt.
Ook
de
slag
van
Alexander
uitgebeeld
in
mozaïek
was
mooi,
maar
wat
mij
verbaasde
was
dat
ernaast
een
tekening
hing
waar
het
mozaïek
in
zijn
geheel
uitgebeeld
was,
ondanks
dat
het
origineel
veel
ontbrekende
delen
laat
zien.
Hoe
zijn
ze
erachter
gekomen
hoe
die
ontbrekende
delen
eruit
hebben
gezien.
De
verzameling
gems
(kleine
ronde
knoopjes
met
miniatuur
gegraveerde
afbeeldingen)
verbaasde
me.
Hoe,
en
met
welke
gereedschappen
hebben
ze dat gemaakt.
We
zijn
terug
gewandeld
naar
het
station
waarbij
we
wederom
ogen
te
kort
kwamen.
Een
ober
met
een
dienblad
vol
glazen
stak
een
druk
kruispunt
dwars
over
en
alle
auto's
en
scooters
stopten
voor
hem.
Nog
een
kwartier
staan
kijken
hoe
vijf
verkeersagenten
onder
leiding
van
een
vrouw
het
verkeer
op
een
druk
kruispunt
regelden.
De
rij
die
stilstond
maakte
na
een
aantal
minuten
een
gigantisch
lawaai
door
luid
en
langgerekt
te
toeteren.
Ze
mochten
doorrijden,
waarna
enkele
minuten
later
de
andere
rij
van
zich
liet
horen
met
hetzelfde
effect.
Niet
dat
het
veel
hielp
want
er
stond
een
enorme
file,
zodat
het
doorrijdende
verkeer
na
vijftig
meter
weer
stilstond.
Met
de
sneltrein
stonden
we
een
half
uur
later
weer
op
de
camping.
's
Avonds
was
er
vuurwerk
in
POMPEÏ.